Setmana de la Recerca

Humanitats

Humanitats

Ciències Socials 23/25

Recull de Treballs de Recerca realitzats per l’alumnat de Batxillerat de la promoció 2023-2025 al Col·legi Sant Miquel dels Sants de Vic en l’àmbit de les Ciències Socials.


Anfruns Garcia, Ramon.
El futur del diner en les transaccions econòmiques.

El diner passarà d’ocupar un lloc a les nostres butxaques a ser únicament un fenomen abstracte en un entorn totalment digitalitzat? Per tal de fer front a aquesta qüestió, el treball parteix d’un acostament a la realitat econòmica actual, parant especial atenció a les transaccions monetàries a nivell mundial. En la part pràctica, basada en el mètode de l’enquesta, es porta a terme una anàlisi dels usos actuals dels consumidors segons grups d’edat i tipus de compra, així com una aproximació a l’experiència dels diferents agents econòmics, dividits per sectors, amb l’objectiu de determinar quina pot ser la tendència pel que fa a l’ús o no del diner físic a mitjà i curt termini. Les conclusions apunten a una abolició definitiva d’aquest tipus de diner en un futur relativament proper.

Tutor: Albert Espona


Bernat Arboix, Marc.
Els riscos econòmics a fer cinema català.

Partint de l’interès per conèixer amb profunditat el cinema en català, el treball estudia la viabilitat i els riscos econòmics que suposa, en aquest sector, tirar endavant la producció d’una pel·lícula. El marc teòric, basat en una anàlisi documental de conceptes cinematogràfics, serveix de base a la posterior realització, en la part pràctica, d’una enquesta al públic general i una entrevista a una productora cinematogràfica catalana. Finalment, s’afirma que els riscos de produir cinema en català són significativament amplis, sobretot per la possibilitat de no obtenir beneficis. Tot i així, es refuta que aquest sector estigui sotmès a més riscos que d’altres mercats cinematogràfics, tot i que el context en què es troba sigui menys favorable.

Tutora: Laia de la Iglesia


Brown Eshun, Albert.
La confiança com a motor del rendiment esportiu. Una exploració dels factors psicològics i la seva influència en els resultats.

La confiança de cadascú en si mateix és un factor decisiu en el rendiment esportiu, i determina no només la capacitat de superar reptes, sinó també la percepció de l’èxit i el fracàs. Aquest treball explora com la psicologia esportiva contribueix a millorar el rendiment dels esportistes, analitzant el paper de la confiança en esports individuals i d’equip. Mitjançant unes enquestes detallades dirigides a esportistes de diferents nivells i esports, així com entrevistes a professionals, s’han obtingut dades que permeten identificar com la seguretat en un mateix i la valoració de les pròpies capacitats influeixen en els resultats.

Tutor: Albert Espona


Calás Sepó, Anna.

Els atemptats de l'11 M a Madrid, una visió global.

Els atemptats terroristes de l’11 de març van causar una tragèdia humanitària i també van marcar un abans i un després en la política interna espanyola. En la recerca s’analitzen aquests atemptats i la seva gestió política, caracteritzada per la manca de transparència en la comunicació inicial, la qual cosa va provocar un canvi de tendència a les eleccions generals tres dies després. S’ha contrastat fonts primàries, com enquestes d’opinió, amb fonts secundàries, incloent-hi investigacions acadèmiques, i s’ha identificat patrons i canvis en el comportament dels votants, demostrant que la gestió política tant d’uns partits com dels altres va influir decisivament en el resultat electoral, reorientant la direcció política del país.

Tutora: Maite Godayol


Coma Cáceres, Paula.
Connectant negocis i xarxes socials.

Actualment vivim en un món interconnectat en què les xarxes socials s’han convertit en una part fonamental de la vida de les persones i, sobretot, de les empreses. En aquest treball es relata l’evolució històrica, la importància, l’impacte i els canvis que aquestes xarxes han experimentat, s’analitza i s’estudia l’efecte que tenen en els negocis Business to Consumer (B2C) del municipi de Calldetenes i s’acaba avaluant també el paper de la IA. En paral·lel, s’elabora un pla d’acció per afavorir que els negocis que no tenen presència a les xarxes puguin aconseguir l’èxit en plataformes digitals com Instagram, Facebook, X, YouTube i TikTok. Finalment, s’ha pogut determinar que Instagram és la xarxa social en la qual més negocis es manifesten i, per contra, que TikTok és aquella en la qual aquesta manifestació és menor, amb l’excepció dels negocis multinacionals.

Tutora: Anna Jiménez


Coma Mas, Albert.

Les emocions darrere de les ales: l'estratègia de Red Bull.

El treball té com a objectiu determinar l’impacte de les campanyes de màrqueting experiencial, que busquen situacions úniques que connectin emocionalment amb els consumidors i els permetin viure una experiència memorable vinculada a una marca concreta. Per a l’estudi, s’ha fet una immersió en el màrqueting de Red Bull per veure com implementa aquest tipus de màrqueting per crear una connexió emocional amb el seu públic i per reforçar la imatge de marca, mostrant aquells valors que vol ressaltar i que la representen: aventura i adrenalina. Els resultats mostren com aquesta marca ha aconseguit consolidar-se com a líder en el sector begudes energètiques mitjançant la creació d’una comunitat, l’elaboració de contingut emocionant i la implementació de les experiències personalitzades.

Tutora: Anna Arumí


Corral Sanabria, Daniel.
Rendiment sota pressió. Anlàlisi de la frustració en l'esport.

Una de les sensacions que habitualment experimenten els esportistes, a causa de no assolir les expectatives que tenien previstes, és la frustració, les manifestacions de la qual varien segons les característiques de cada un i de l’esport que practiquen, però acaben afectant, en major o en menor grau, en el rendiment. Aquesta investigació analitza els factors que més contribueixen a la frustració en l’esport i el grau d’incidència d’aquest fenomen, tenint en compte variables com el tipus d’esport (individual o col·lectiu) i el nivell de rendiment (professional o amateur). Sobre la base d’una recerca teòrica que ha estat reforçada amb una entrevista a una ex-gimnasta professional, la part pràctica del treball consisteix en una enquesta a esportistes de tipologia diversa, d’acord amb les variables indicades. Els resultats assenyalen la importància de la psicologia en l’esport i la necessitat d’estratègies específiques de gestió emocional per millorar el rendiment.

Tutor: Albert Espona


Cuevas Muñoz, Aitana.
El moviment escolta de Catalunya com a moviment de resistència a la dictadura franquista.

L’escoltisme va sorgir a Catalunya a principis del segle XX com un moviment independent amb valors humans i civils. Aquests valors es confrontaven amb el principis del règim franquista que, amb una legislació repressiva, va voler evitar la propagació del moviment. En aquesta monografia s’analitza com va afectar aquesta legislació l’escoltisme. Les fonts acadèmiques, les orals i les fotogràfiques de familiars dels escoltes han estat claus per arribar a la conclusió que, en bona part, el moviment va resistir l’embat del règim de Franco.

Tutora: Maite Godayol


Diana, Fatou Bintou.
El colorisme interioritzat i l'impacte de la colonització.

Aquest treball analitza el fenomen del colorisme com una forma de discriminació intracomunitària derivada del racisme interioritzat, centrantse en els seus orígens històrics i l’impacte que té en les persones negres. Aquest fenomen, alimentat pels ideals de bellesa imposats per la colonització europea, ha conduït a pràctiques perilloses com la despigmentació cutània (bleaching), que afecta tant la salut física com l’autoestima. Entre els objetius de la recerca hi ha també investigar aquesta influència de la colonització en els cànons de bellesa, especialment en les societats africanes i afroamericanes, i examinar les seves conseqüències socials i emocionals, així com les estratègies per combatre el fenomen global del colorisme i el paper de les campanyes de sensibilització en la seva reducció.

Tutora: Laia de la Iglesia


Font Vila, Jordi.
L'art de l'exclusivitat: Estratègies de màrqueting de luxe.

Per què comprem productes de luxe? Les estratègies de màrqueting en aquest sector es diferencien del màrqueting convencional centrant-se en l’exclusivitat, el prestigi i la creació d’experiències que satisfacin les altes expectatives dels consumidors. Amb l’objectiu de comprendre aquestes estratègies, el treball analitza com les marques de luxe construeixen la seva identitat utilitzant la distribució selectiva, reforçant la percepció que es té del valor dels seus productes i adaptant-se al comerç digital sense perdre la seva essència exclusiva. La metodologia es basa en una recerca bibliogràfica en fonts acadèmiques, treballs de recerca i articles especialitzats publicats entre el 2004 i el 2023, que ofereixen una visió completa dels aspectes essencials del màrqueting de luxe en un mercat en constant evolució.

Tutora: Laia de la Iglesia


Garcia Aumatell, Emma.
Fins a quin punt les estratègies de màrqueting utilitzades per Nigo durant la seva direcció han contribuït a l'èxit de Bape?

L’anàlisi de les estratègies de màrqueting que el dissenyador japonès Nigo va introduir a Bape, la seva marca de roba urbana, entre 1993 i 2011, revela la rellevància que aquestes van tenir en l’èxit de l’empresa. En un context de competència feroç, Bape va adoptar un enfocament innovador mitjançant la diferenciació del producte i col·laboracions amb figures notòries, ampliant així la seva visibilitat i creant un nexe emocional amb els consumidors. A través d’un repàs exhaustiu de les fases de vida del producte, ha estat possible identificar les millors pràctiques que van conduir a la seva expansió global i a la fidelització del client. Els resultats indiquen que les col·laboracions van facilitar l’accés a mercats nous, mentre que les estratègies d’inversió en merchandising i màrqueting digital van contribuir significativament a la fidelització. En conclusió, el cas de Bape exemplifica com un màrqueting creatiu pot transformar no només un producte, sinó també la imatge de marca en un sector dinàmic.

Tutora: Anna Pla


Ghenciof, David Andrei.
Nike vs Nude Project.

Aquest treball analitza les estratègies de màrqueting de dues marques de roba: Nike, consolidada des de fa moltes dècades, i Nude Project, una empresa emergent. En les conclusions es destaquen les diferències i similituds per entendre com cada una d’elles connecta amb el seu públic objectiu.

Tutor: Toni Vidal


Gómez Masferrer, Armand.
Suplementació esportiva i expectatives del consumidor: comparació entre ciència i estratègies de màrqueting.

L’estudi analitza com l’alimentació i la suplementació ergogènica poden contribuir a la millora del rendiment esportiu, centrant-se en els suplements més populars en el món del fitness. També s’examina el rol del màrqueting dins de la indústria de la suplementació, i s’observen i analitzen les estratègies de publicitat de diferents marques i els canals pels quals es promocionen aquests productes. A través d’una comparació entre els beneficis científicament provats i les promeses de les marques, el treball reflexiona sobre les possibles discrepàncies entre les evidències objectives i les expectatives creades entre els consumidors.

Tutor: Toni Vidal


Isant Illamola, Helena.
El rastre invisible de la identitat: Estudi del revelat de les empremtes dactilars.

Tot i que és cert que cada empremta dactilar correspon a la identitat d’un únic individu, no totes es revelen amb igual qualitat ni presenten les mateixes característiques. Investigar la causa d’aquest fet és el principal objectiu del treball. En la part teòrica s’aprofundeix en l’evolució històrica de les empremtes seguint un ordre cronològic per situar el tema en un context, mentre que a la part pràctica s’analitza el procés de revelat, descrivint els reactius utilitzats i els procediments a seguir. Les conclusions permeten constatar que, efectivament, el revelat no té la mateixa qualitat per a totes les empremtes i que, a més, aquestes presenten diverses peculiaritats específiques. La recerca d’informació i la realització d’aquesta investigació han estat possibles gràcies a la realització d’una entrevista, així com a les consultes a professionals i fonts escrites.

Tutora: Anna Jiménez


Janer Macias, Berta.
La publicitat al ritme de la societat.

Des dels anys 60 fins a l’actualitat, la publicitat ha evolucionat paral·lelament als canvis en els valors i els estils de vida de la societat, adaptant-se a les necessitats d’un públic cada cop més crític amb els missatges que consumeix. El present treball aborda, en primer lloc, una anàlisi teòrica en profunditat de la història de la publicitat i del llenguatge audiovisual. Després, mitjançant una taula comparativa de diversos anuncis d’una marca icònica, s’identifiquen les estratègies i els elements del llenguatge audiovisual que han marcat cada etapa. Finalment, es presenten el disseny i la creació d’un anunci futurista que anticipa les tendències emergents de la publicitat, com la personalització, la interactivitat i l’ús d’estímuls senzills però impactants. Els resultats mostren que la publicitat no només segueix el ritme frenètic de la societat moderna, sinó que el lidera, construint un futur on la immediatesa, l’emoció i la innovació seran els pilars per conquerir un públic immers en un entorn cada vegada més fragmentat.

Tutora: Vanesa Ferreres

Col·laboradors: Carles Checa i Granja


Jiménez Tarradellas, Maria.
Per estimar (no) s'ha de patir. Análisi de l'evolució del concepte d'"amor romàntic" i el seu impacte en els adolescents.

Els i les adolescents actuals es troben contínuament exposats a concepcions equívoques sobre l’amor transmeses per mitjans com la literatura, el cinema, la televisió, la música o les xarxes socials, que comporten la fixació de determinats estereotips. El treball té els objectius de determinar, en primer lloc, fins a quin punt i de quina manera aquests estereotips que els mitjans transmeten arriben a influir efectivament en la concepció de l’amor entre els i les adolescents, i d’analitzar, en segon lloc, en quina mesura aquesta concepció és hereditària del mite de l’amor romàntic consolidat al segle XIX sobre la base d’uns ideals trobadorescos. Per aconseguir aquests objectius s’ha portat a terme una anàlisi comparada de diferents continguts (literaris, cinematogràfics, televisius i musicals) i una enquesta a una mostra representativa de la població adolescent. Les conclusions confirmen les hipòtesis inicials segons les quals, d’una banda, el concepte d’amor actual, transmès pels diversos mitjans esmentats, és efectivament hereu del mite de l’amor romàntic i, d’altra banda, els adolescents traslladen aquests estereotips a les seves relacions i comportaments.

Tutor: Albert Espona


Lozano Martínez, Cesc.
Com afecta la balança comercial el PIB d'un país?

La balança comercial exerceix un paper rellevant per a la determinació del Producte Interior Brut (PIB) d’una economia. Mitjançant una anàlisi empírica que combina dades històriques i mètodes economètrics, s’avaluen els efectes de les exportacions i les importacions sobre el creixement econòmic d’un país. Els resultats confirmen l’esmentada afectació de la balança comercial sobre el PIB, de manera que un superàvit impulsa el creixement econòmic i un dèficit pot limitar-lo. Es conclou que l’optimització de diverses polítiques comercials pot esdevenir un element estratègic per potenciar l’economia.

Tutora: Anna Pla


Mallarach Urtós, Laia.
Llums de València, anàlisi de la influència política en la música reivindicativa del País Valencià.

Com ha influït la repressió en el desenvolupament del moviment musical reivindicatiu al País Valencià? La pregunta resumeix l’objectiu principal del treball, que explora l’existència d’una reacció de resistència política a través de cançons en català de contingut antifeixista. Per abordar aquest objectiu, s’ha analitzat l’evolució de la política valenciana, des de la dictadura franquista fins a l’actualitat, i la seva repercussió en l’emergència d’un moviment musical que reivindica la cultura i la identitat valencianes. S’han estudiat les lletres i els grups del moviment reivindicatiu antifeixista i s’ha comparat la resposta musical del País Valencià amb la del Principat, per evidenciar les diferències en les reaccions culturals davant la repressió política. La part pràctica inclou una entrevista a un activista polític i la composició d’una cançó reivindicativa per part de la mateixa autora del treball per donar suport i visibilitat al moviment.

Tutora: Laia de la Iglesia


Martínez Font, Abril.
Entre la informació i la privacitat. Análisi dels límits legals del periodisme.

La pràctica del periodisme pot afectar directament les persones protagonistes de les informacions publicades, especialment en el cas de l’anomenada premsa del cor. Per això és important preguntar-se quins són els límits legals i ètics d’aquesta activitat en base al reconeixement dels drets fonamentals a la intimitat, la privacitat i la imatge. Aquest treball busca explorar la subtil línia que divideix la pràctica periodística del compliment de la normativa legal. Després d’una revisió teòrica minuciosa dels drets esmentats i del marc que comporta el seu reconeixement, en la qual s’inclou una lectura tant dels textos legals com dels codis deontològics, la part pràctica consisteix en una anàlisi crítica i comparada de notícies publicades en diferents mitjans.

Tutor: Albert Espona


Ordeix Casellas, Guillem.
Indicadors de creixement del països emergents. Model econòmic i reptes de futur. El cas de Sud-Àfrica.

Els recursos naturals, la geopolítica, la innovació tecnològica, les relacions internacionals, l’eficiència energètica i l’ocupació condicionen el creixement econòmic de les economies emergents. A partir de fonts acadèmiques i d’entrevistes a experts en l’àmbit de les ciències socials, s’ha analitzat quin paper té i pot tenir en el futur Sud-àfrica com a economia emergent en el context del continent africà i mundial. Destaca el gran avenç que ha tingut aquest país en els sectors d’activitat econòmica, passant d’una economia bàsicament primària a una altra on predominen els sectors secundaris i, principalment, terciaris i quaternaris.

Tutora: Maite Godayol


Pérez Brichs, Èric.
La influència del periodisme esportiu en un entrenador de futbol. Estudi del cas de Xavi Hernández Creus, entrenador del Futbol Club Barcelona, en la temporada 2023-2024.

El periodisme exerceix una gran influència en l’opinió general, però fins a quin punt pot condicionar una figura pública? En aquest treball s’investiga específicament com el periodisme esportiu pot incidir en les decisions d’un entrenador d’un equip de futbol que juga en les competicions de màxim nivell. En la part teòrica s’identifiquen deu tècniques constants en l’exercici periodístic, utilitzades per avaluar la feina d’un entrenador i que podrien influir-lo significativament. Posteriorment, el reconeixement d’aquestes tècniques ha permès realitzar una anàlisi detallada de la cobertura de la premsa escrita de la tasca de l’entrenador Xavi Hernández i Creus durant la temporada 2023/24 al FC Barcelona, estudiant com diferents mitjans van abordar el seu rendiment i les decisions preses. S’han seleccionat 20 partits i s’han analitzat, mitjançant una taula, un article anterior i un de posterior a cada un. Finalment, s’ha pogut concloure que el periodisme esportiu té un impacte en l’àmbit professional i fins i tot personal d’un entrenador.

Tutora: Vanesa Ferreres


Prat Bach, Gerard.
Heart of iron IV. Joc de guerra, entre la ficció i la realitat.

Hearts of Iron IV és un videojoc d’estratègia històrica, amb molts seguidors arreu del món, que recrea la Guerra Civil espanyola des del punt de vista dels dos bàndols contendents. El treball porta a terme una anàlisi política i militar d’allò que el joc transmet des del punt de vista ideològic i armamentístic, amb l’objectiu final de determinar què hi ha de ficció i què hi ha de realitat en el contingut que s’exposa als jugadors. Per a aquesta anàlisi s’ha realitzat una cerca del període de la Guerra Civil espanyola focalitzat sobretot en els fets més rellevants i en les polítiques implementades durant els anys del conflicte. Després s’ha comprovat si estan correctament representats en el joc tant els fets històrics com les tecnologies militars del moment. Finalment es fa una valoració d’aquells aspectes que representen millor la realitat.

Tutora: Maite Godayol


Puigdesens Terradellas, Josep.
Nou perfil del comprador: Quins són els factors decisius al moment d'adquirir un habitatge?

Aquest treball analitza els factors més valorats per la població en la compra d’habitatges, amb un èmfasi especial en la sostenibilitat i l’eficiència energètica. La pregunta d'investigació és: quins elements influeixen més en la decisió d’adquirir un habitatge sostenible? Per respondre-hi, s’ha realitzat una enquesta a una mostra de seixanta-vuit persones, recollint preferències sobre el tipus d’habitatge i la ubicació, i tenint en compte la importància de factors com el preu i la qualitat. La hipòtesi plantejada és que els habitatges amb alta eficiència energètica i disseny sostenible seran més atractius per als compradors conscienciats amb l’impacte mediambiental. Els resultats indiquen una preferència clara per habitatges sostenibles, la qual cosa proporciona informació valuosa per comprendre millor el mercat immobiliari i els factors que podrien impulsar l’opció per aquest tipus d’habitatges en el futur.

Tutora: Anna Pla


Redondo Picañol, Anna.
Joan Codina, un jove al front.

La Guerra Civil va ser un esdeveniment històric que va afectar milers de persones. Una d’aquestes és Joan Codina, nascut l’any 1920 a Moià, que va ser un soldat de la lleva del biberó quan tenia disset anys. A partir de fonts acadèmiques, d’una entrevista amb el testimoni i de la comparativa amb altres soldats de la mateixa lleva, s’ha fet un relat de la vida de Joan Codina i de com la guerra va influenciar en el seu futur i en la seva visió del món.

Tutora: Maite Godayol


Serra Garcia, Emma.
L'accident de Txernòbil i la caiguda de la Unió Soviètica el 1991.

L’accident de Txernòbil de 1986 va ser un desastre nuclear molt significatiu per a la història de la URSS, amb conseqüències profundes en la salut pública i l’estabilitat política i econòmica del bloc comunista. La gestió del desastre, caracteritzada per la manca de transparència i la desinformació, va evidenciar fallades estructurals en el sistema soviètic i va minar la confiança pública en el govern. En la recerca s’analitza com l’impacte de Txernòbil en el seu context va contribuir a la caiguda de la URSS el 1991.

Tutora: Maite Godayol


Trapero Madrid, Jan.
En quina mesura l'economia circular ha contribuït a l'èxit de l'aplicació Vinted?

La monografia estudia el cas de Vinted, una plataforma capdavantera en la venda de roba de segona mà, i el seu paper en la promoció de l’economia circular dins la indústria de la moda. A través d’eines d’anàlisi com STEEPLE i FODA, s’examinen els factors externs que influeixen en la gestió d’operacions de l’empresa, així com les seves fortaleses i debilitats internes, i es posa en evidència que Vinted ha aconseguit consolidar-se com a referent en sostenibilitat, capitalitzant el creixent interès per la moda responsable. No obstant això, enfronta desafiaments logístics i una creixent competència en el seu sector. El treball també avalua la sostenibilitat de l’empresa mitjançant el model Triple Bottom Line (TBL), que abasta dimensions econòmiques, socials i ambientals. Aquesta avaluació revela que, encara que Vinted contribueix significativament a la reducció de residus tèxtils i promou una economia circular, ha de millorar l’empremta ecològica, especialment en el transport. Finalment, es proposen estratègies de futur que inclouen la diversificació de productes, l’educació del consumidor i la millora de la logística sostenible. Aquestes estratègies permetran a Vinted consolidar el lideratge i fomentar un canvi cap a un model de moda més responsable i sostenible.

Tutora: Anna Pla


Vila Casanovas, Pia.
Fins a quin punt és efectiu el pla de diversitat de l'empresa Esfosa?

La monografia planteja una exploració de l’efectivitat del Pla de Diversitat a l’empresa ESFOSA. Per dur-la a terme, s’ha realitzat un estudi de la situació de l’empresa abans de la implementació d’aquest pla, la qual cosa ha permès identificar una marcada diversitat cultural que, encara que aportava avantatges empresarials internacionals, necessitava una estratègia per eliminar la discriminació entre empleats i també per fomentar un entorn laboral inclusiu. També s’han avaluat les forces impulsores i restrictives de la implementació del pla mitjançant un camp de forces i s’han utilitzat dades internes proporcionades per ESFOSA, seleccionades segons la seva rellevància, per comparar el desenvolupament de l’empresa un any abans i un any després d’aquest pla, la qual cosa ha permès obtenir conclusions sobre la seva efectivitat en la millora de l’ambient laboral i la promoció de la cohesió organitzacional.

Tutora: Anna Pla


Vilaregut Casas, Gaspar.
Estudi de tranport d'animals en viu.

El treball analitza l’impacte dels viatges de llarga durada en la salut dels vedells, per desmentir la percepció dels efectes negatius que aquests trajectes podrien tenir. A través d’un informe veterinari elaborat per IRTA, es revisen paràmetres de salut i benestar animal amb l’objectiu de determinar l’efecte real d’aquests desplaçaments prolongats. Les conclusions extretes indiquen que, amb les condicions adequades, els viatges de llarga durada no representen riscos significatius, de manera que confirmen la hipòtesi inicial i proporcionen dades rellevants per a la indústria ramadera.

Tutora: Anna Arumí


Vilaró Pijoan, Berta.
La vedella catgalana de confiança: El Grup Viñas.

Aquest treball consta de la realització d’estudis microeconòmics d’una empresa coneguda, concretament el Grup Viñas, a partir dels seus orígens i fins a la seva exportació a altres mercats. L’objectiu és identificar per quins motius Viñas té èxit i quin és el millor mercat per exportar, amb un mètode d’internacionalització que disminueixi al màxim la incertesa. Per assolir aquest objectiu i fer una anàlisi de l’entorn competitiu (tenint en compte tant els factors externs com els interns), el treball parteix d’una recerca d’informació sobre l’empresa, des dels seus orígens fins al seu catàleg de productes, i també sobre el màrqueting per, d’aquesta manera, poder explicar les estratègies utilitzades i poder fer la matriu BCG.

Tutora: Anna Pla


Vinyeta Ferreira, Erola.
Resistència catalanista. Anàlisi de l'obra política de Ramon Masnou.

L’estudi analitza el pensament polític del bisbe Ramon Masnou i Boixeda, figura clau per comprendre el catalanisme en el context de repressió franquista. A través d’una aproximació històrica i ideològica, es repassa la trajectòria pastoral de Masnou com a bisbe de Vic i s’identifiquen les influències intel·lectuals que van modelar la seva defensa dels valors catalans. Posteriorment, s’examina la seva obra escrita de contingut polític i s’estableix una comparació amb altres corrents o autors contemporanis. Les conclusions destaquen el seu llegat com a defensor subtil però decidit del catalanisme, i evidencien com la seva acció pastoral i intel·lectual van contribuir a mantenir viva la identitat catalana en un entorn de censura i repressió.

Tutor: Albert Espona


Zhou, Jun.
Drets laborals i justícia social sota el Peronisme.

El peronisme, un moviment polític i social sorgit a l’Argentina durant la dècada de 1940, va transformar profundament els drets laborals i la justícia social al país. En el treball s’analitza com, mitjançant polítiques públiques, es va institucionalitzar la protecció dels treballadors, establint un nou marc de relacions laborals basat en la inclusió i la igualtat. En aquest context, s’examinen les estratègies polítiques utilitzades per Perón amb la voluntat d’articular aliances amb els sindicats, alhora que es qüestionen les limitacions i contradiccions d’aquest model a llarg termini. L’anàlisi es realitza a partir d’una revisió documental i una avaluació crítica de fonts històriques, i conclou que, malgrat les crítiques, el llegat peronista va assentar les bases d’un estat del benestar en el context llatinoamericà, oferint lliçons clau per a les polítiques socials contemporànies.

Tutora: Laia de la Iglesia